Ev  /   KEFERNAHUM EN İYİ YABANCI FİLM OSCAR’ININ GÜÇLÜ BİR ADAYI

KEFERNAHUM EN İYİ YABANCI FİLM OSCAR’ININ GÜÇLÜ BİR ADAYI

Lübnanlı yönetmen Nadine Labaki’nin yönettiği Kefernahum filmi, Lübnan adına yarıştığı En İyi Yabancı Film Oscar’ının güçlü bir adayı. Film hikâyesi ve taşımış olduğu kodlar itibariyle Oscar beklentilerini fazlasıyla karşılayan bir yapım.

Akademi Ödülleri’ne aday gösterilen filmlerin sosyo-politik açıdan bazı beklentileri karşılaması gerekir. Bu beklentilerin başında adına yarıştığı ülkeyi uluslararası arenada karşılık bulacak olumsuz bir eleştiriye tabii tutması yahut ülkenin içinde bulunduğu koşulları tüm çıplaklığı ile göz önüne sermesi gelir. Kefernahum filmi, bu açıdan beklentileri fazlasıyla karşılayan bir yapım. Dünyada en fazla mülteci barındıran ülkelerden olan Lübnan’ın gerek mültecilere yönelik müdahalesi ve gerekse kendi vatandaşları açısından içinde bulunduğu olumsuz koşullar filmde tüm gerçekliği ile yer buluyor. Filmin adının karşılık geldiği –Fransızca- kaos kelimesi filmin bu anlamda yüklendiği misyonu fazlasıyla yerine getirdiğini gösteriyor.



Oscar ödül mekanizması, film dili açısından klasik dili önceler. Klasik dramanın kodları ile işleyen özdeşleşme mekanizmasını sağlam kurmayı başaran yapımlar, ödül açısından daha avantajlı konumdadır. Oscar ödülü ile ödüllendirilen filmlerin büyük çoğunluğu klasik dramanın kodlarını uygulayan filmlerdir. Asgar Ferhadi gibi çatışma ve özdeşleşme odaklarını değiştirerek klasik dile açılım getiren yönetmenlerin filmleri de ödül açısından tercih edilir. Kefernahum da klasik film dili merkezinde gelişen anlatısı ile Oscar’ın bu yöndeki beklentisini de fazlasıyla karşılıyor. Zain’in ailesi ile yaşamış olduğu merkezdeki çatışmaya süreç içerisinde başka çatışmalar da ekleniyor. Üstelik tüm çatışmalar birbirine bağlantılı şekilde ilerleyerek filmin dramatik yükünü güçlendiriyor. Anlatıdaki bu duruma eşlik eden çocuk oyuncuların son derece başarılı oyunculukları da özdeşleşmenin daha güçlü yaşanmasına imkân sağlıyor. Film boyunca yaşanan çatışmaların birçoğunun çözüm bulması ve Zain’i gerçek bir kahraman boyutuna taşıyan filmin son planı ile de gayet başarılı bir katharsis süreci yaşanmış oluyor.

Kefernahum filmi, gerek sosyo-politik açıdan adına yarıştığı ülkenin kirli çamaşırlarını başarı ile ortaya dökmesi ve de klasik dilin kodlarını kullanarak kurduğu başarılı anlatısı ile Oscar’ın favori filmi. Gerek politik tavrı ve gerek biçimsel yönüyle insanî bir film olmaktan öte hümanist bir görüntü çizen film, bu yönüyle de evrensellik beklentisini karşılamış oluyor.


capernaum-1
31786519397_5e728d3590_o
Asghar Farhadi, director of Iranian film "A Separation", poses with his award for Best Foreign Language film during the 84th Academy Awards in Hollywood
resized_96d33-b1be071aoscars1488147067